Om oss

Mitt foto
En streetdancegrupp från Linköping.
Bloggar om DANS!
Besök även våran hemsida www.daflow.se

lördag 19 mars 2011

Home sweet home...

Men... vilken resa till LONDON!!

4-dagarsresa med min goa klass från Lunnevads Danslinje här i Linköping!
Det blev besök på Laban, Pineapple Dance Studios, Musikaler, Shopping, Starbucks och massor med annat gott!

Iochmed att jag har inflammation i höftböjarna (vilket snart är över, kör igång igen på måndag) så har jag som ni då förstår inte kunnat dansa något men har hört från de som dansade på Pineapple att det va fantastiskt inspirerande och bra! :) I onsdags va vi på besök på Laban där vi fick gå runt och titta, lyssna samt en Contemporary Technique Class då jag istället fick agera kameraman! ;)

Mitt fokus den här resan var dock att gå på musikal, jag älskar musikaler, man blir så fullkomligt lycklig! Jag valde att gå på två st. Tisdagen gick vi ett gäng och såg The Lion King, det va helt fantastiskt, underbar scenografi och koreografier, älskade kostymerna då skådespelarna hade dockor eller masker på olika sätt som de agerade med, ibland slutade man tänka på människorna och bara fokusera på kostymerna, jättehäftigt, här kan ni se en trailer för musikalen:



Otroligt mäktigt, man fick återuppleva filmen och historien på ett helt annat sätt, vi hade alla tårar i ögonen och åker ni till London måste ni se den! :)


Nu tänker ni säkert  att "it won't get better than this" men damer och herrar, jag fick uppleva det bästa jag någonsin sett i hela mitt liv... 


Det va gåshud, tårar, skratt, otrolig scenografi, fantastiska röster, koreografier och kostymer...
Det va WICKED!
Jag fick höra talas om den här musikalen för några år sen och har lyssnat på Broadwaysoundtracket sen dess! (Finns förövrigt på Spotify)


Det är svårt att sammanfatta historien såhär men man kan säga kort att det handlar om den gröna, annorlunda häxan Elphaba och den sockersöta, blonda häxan Galinda mer kända som The Wicked Witch Of The West och Glinda The Good från klassikern Trollkarlen från Oz. Historien utspelar sig innan, under tiden och efter Dorothy kommer till Oz, bl.a. hur de går i skolan ihop på The Shiz University. De avskyr varann först då de tvingas vara rumskamrater men sedan börjar en vänskap växa och under vissa omständigheter tvingas de välja vägar i livet och genom musikalen får man ta del av varför saker och ting blev som det blev i Oz, allt sett ur häxornas perspektiv! Här kan ni se trailern, klicka på filmen så kan ni se den på Youtube för den innehåller material från UMG med begränsad uppspelning på vissa webplatser:



Sen va jag tvungen att lägga ut ett klipp med en sjukt rolig scen från musikalen, sången heter Popular (Eric Saade va tyvärr inte först) och scenen utspelar sig i häxornas rum på skolan där Galinda tänker göra Elphaba till sitt nya projekt!

'

Wicked är ett måste för alla som åker till London, New York eller annan stad som visar den för historien är helt fängslande! Hoppas jag inspirerat er lite och att ni som jag gillar det! :)


Nog om musikaler, på måndag får jag äntligen dansa igen och om en vecka kommer Mathias Singh, JAG LÄNGTAR!! Vi ses där hörni, nu ska jag fortsätta götta mig i Wicked-klipp och minnas hur underbar den va! ;)


Take care people och keep moving! /Benjamin



Wicked - Apollo Victoria Theatre


The Lion King - Lyceum Theatre


Laban


Picadilly Circus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar